bulthaup voelt zich sterk verbonden met de geschiedenis die voor ons onafhankelijke familiebedrijf in 1949 begon. Onze producten komen van oudsher voort uit de verbinding tussen ambacht en vormgeving. Vanaf het eerste begin staat bulthaup voor topkwaliteit, eerlijke materialen en een passie voor product. bulthaup is ook in snel veranderende tijden een bedrijf gebleven dat de wensen en eisen van de klant centraal stelt en altijd naar antwoorden en oplossingen zoekt.
Martin Bulthaup richt in 1949, de tijd van de wederopbouw, de ‘Martin Bulthaup Möbelfabrik’ op.
In Bodenkirchen, niet ver van de plaats waar het bedrijf vandaag de dag staat, koopt hij in 1951 een houtzagerij om op een nieuwe, moderne manier te kunnen produceren. Op 1 mei 1951 gaat het bedrijf van start. Personeel van het eerste uur: zeven mannen en vrouwen.
bulthaup bouwt keuken buffetkasten die voldoen aan de hoogste eisen wat betreft afwerking en materiaalkwaliteit. Het idee: in veel gezinnen is de keuken niet alleen de werkplek van de vrouw, maar ook een gezellige ruimte voor het dagelijks samenzijn. De buffetkasten zijn ‘voor mensen die weten wat “thuis” betekent’.
Met paard-en-wagen worden de keuken buffetkasten bezorgd. De goede reputatie van het bedrijf breidt zich uit, zodat gaandeweg heel Duitsland afzetgebied wordt.
Al vroeg doet bulthaup zijn voordeel met niches in de markt waar anderen aan voorbijlopen, en behaalt verkoopsuccessen tot ver in het buitenland.
De jaren vijftig en zestig worden gekenmerkt door voortdurende fabrieksuitbreidingen, investeringen in nieuwe productielocaties, een groeiend personeelsbestand en het voeren van een marktgeoriënteerde brandingstrategie. Al vroeg richt bulthaup zich op niches in de markt waar anderen aan voorbijlopen, wat leidt tot grote verkoopsuccessen.
In 1969 introduceert bulthaup Stil 75, een systeem dat indruk maakt door geheel nieuw en modern gebruiksgemak, een weloverwogen gebruik van heldere lijnen, vanzelfsprekende vormen en een goed doordachte uitvoering. Het onafhankelijk design van de firma bulthaup was een signaal voor de hele branche. ‘We noemen het Stil 75 omdat het een volkomen nieuwe keukenoplossing is. Wij lopen vooruit op de ontwikkelingen van de komende jaren. In 1975 zullen er veel van deze keukens worden aangeboden.’ (Citaat uit de productbrochure van destijds.)
In 1970 wordt duidelijk dat de bestaande productiegebouwen niet meer voldoen aan de eisen van de toekomst.
Het ontwerpen van een industriële keukenfabriek die alle bestaande ideeën over meubelfabrieken op z’n kop zet, begint met het project 'Aich'. De eerste steenlegging voor de nieuwe fabriek volgt in 1971 en al in maart 1972 gaat daar de productie van start.
De basis voor bulthaups leidende rol in innovatie wordt in 1974 gelegd met de invoering van het keukenprogramma Concept 12. Met de voor deze tijd ongebruikelijke vormentaal – functioneel en praktisch design in een consequent esthetische uitvoering – en het intelligente montage- en planningsconcept oogst bulthaup veel lof in de gehele branche.
Gerd Bulthaup, zoon van de oprichter, treedt in 1976 samen met zijn tweelingzuster Ingeborg Eckert toe tot het management. Vanaf 1979 leidt hij het familiebedrijf dan als lid van de tweede generatie. Hij zet de visionaire lijn van Martin Bulthaup voort: ‘We willen eenvoudigweg de beste keukens maken, ons niet oriënteren op het bestaande maar nieuwe, nuttige dingen uitvinden, een leefruimte voor ontmoeting en communicatie scheppen.’ Dankzij zijn liefde voor architectuur, de Bauhaus filosofie en tijdloos design zal het bekende beeld van de keuken in de daaropvolgende jaren wezenlijk veranderen. Zijn visie: van het merk een marktleider maken op het gebied van de design georiënteerde keuken.
In 1980 weet Gerd Bulthaup Otl Aicher, de man die ontwerpen maakte voor de Olympische Zomerspelen in München en geestelijk vader van de corporate identity gedachte, te interesseren voor een samenwerking. ‘Form follows function’, het vormgevingsprincipe voor design en architectuur van het Weimarse Bauhaus, wordt bepalend voor de vormgeving van bulthaup.
Voor ze beginnen met het ontwerpen van een nieuwe keuken cultuur, willen Gerd Bulthaup en Otl Aicher eerst een beeld vormen van de eetcultuur. Tijdens ruim vijftig reizen over de wereld, onderzoeken ze de menselijke leef- en eetgewoonten. In het in 1982 verschenen boek ‘Die Küche zum Kochen’ [De keuken om te koken] geeft hobbykok Otl Aicher aan wat hij onder de nieuwe filosofie verstaat.
Conclusie: ontwerpers van keukenelementen moeten zich concentreren op de essentie. Naast eerlijkheid qua functie en materiaal komen genieten, koken en communiceren op de eerste plaats.
Het eerste antwoord op het gemeenschappelijk onderzoek is de introductie van system b in 1984. Het is de eerste keer dat een keukensysteem wordt gepresenteerd dat is gebaseerd op een fundamentele herwaardering van het werk in de keuken. Met system b ontstaat een totale leefruimte in plaats van een werkplek. Ergonomie is daarbij het sleutelwoord: de ruimte met systeem b is erop gericht dat alle werkzaamheden zo gemakkelijk mogelijk kunnen worden verricht. Dat is alleen mogelijk als de keukeninrichting ondergeschikt is aan de kok.
De tijden veranderen en daarmee ook de eisen die we aan keukens stellen. Met de keukenwerkbank, 1988, schept bulthaup als eerste fabrikant een nieuw type keuken dat op deze veranderde behoeften inspeelt. Uitgaande van het dualisme van vuur en water, de twee oerelementen van het koken, brengt de vrijstaande functionele eenheid voor het allereerst ergonomisch doordacht alle essentiële activiteiten in de keuken in één element samen. De keukenwerkbank is tegenwoordig een design-klassieker. De media noemen het de eerste innovatie sinds de Frankfurter keuken.
De liefde voor de architectuur, de Bauhausfilosofie en het tijdloze design zullen de komende jaren het beeld van de keuken blijven bepalen.
In 1992 kwam bulthaup opnieuw met een innovatie: system 25, een flexibel modulair systeem. Het is gebaseerd op het inzicht dat functionaliteit en wooncultuur geenszins met elkaar in tegenspraak zijn, maar elkaar van oudsher aanvullen. Keukens moeten ruimtes zijn waar het aangenaam is om de tijd door te brengen. De vormgeving is dus geen esthetische toevoeging, maar een functioneel bestanddeel. Door zijn moderniteit, functionaliteit en variabiliteit wordt het merk bulthaup synoniem voor de meest vooruitstrevende ideeën over de architectuur van de leefruimte keuken.
De vrij te combineren functionele elementen van system 20, die in 1997 op de markt kwam, voorzien in de behoefte aan flexibiliteit en duurzaamheid. Een modulair systeem zonder gefixeerde inbouwelementen maakt het mogelijk aanpassingen aan te brengen in voortdurend veranderende leefruimtes.
In de jaren daarna lanceerde bulthaup drie nieuwe systemen: bulthaup b3, bulthaup b2 en bulthaup b1.
bulthaup b3, uit 2004, maakt voor het eerst een actieve vormgeving van de wanden mogelijk. Statisch basiselement is de b3 multifunctionele wand, waaraan kasten, apparaten, lampen en verschillende functionele elementen worden bevestigd. Het zwevende en lichte karakter van de keuken wordt door de transparante opbouw en de geringe materiaaldiktes onderstreept. bulthaup b3 maakt indruk als keuken- en leefruimtesysteem met bijna onbeperkte variatiemogelijkheden. Aan de hand van zijn behoeften en ideeën bepaalt de klant helemaal zelf hoe zijn woonvertrekken eruit komen te zien.
bulthaup b1, uit 2008, staat geheel in het teken van ingetogen eenvoud en heldere vormentaal: wandblok, hoge kastencombinatie en het keukeneiland als middelpunt voor de belangrijkste dingen in het leven – familie en vrienden, genieten en communiceren.
De bulthaup b2 creëert een karakteristieke, persoonlijke ambiance: sober en helder van vorm, praktisch en doordacht qua functie. Door de unieke combinatie van werkbank, werkkast en apparatenkast wordt de ‘keukenwerkplaats’ teruggebracht tot de essentie. Alleen wat echt nodig is, blijft: zorgvuldig geselecteerde materialen, het belangrijkste gereedschap, de beste levensmiddelen en het dierbaarste servies.
Innovatie vereist een solide basis van waarden die geworteld zijn in de traditie.
Marc O. Eckert, kleinzoon van de oprichter, neemt in 2010 plaats aan het roer en verstevigt de positie van bulthaup als onafhankelijk familiebedrijf. Aan de door zijn grootvader en oom bepaalde brand values houdt hij vast, want: ‘Voor een heldere blik op de toekomst is een in traditie geworteld fundament van waarden nodig.’ Om met het merk krachtig de toekomst tegemoet te treden brengt hij bij bulthaup een ontwikkelingsproces op gang dat rekening houdt met de grote maatschappelijke veranderingen in consumentengedrag, zowel qua distributie als wat betreft digitalisatie.
In 2012 brengt bulthaup het b3 indelingssysteem op de markt, dat de starre ordeningsprincipes van keukens doorbreekt en een nieuwe, intuïtieve manier van werken mogelijk maakt. Het interieur van de uittrekelementen kan volledig flexibel worden vormgegeven en eventueel later moeiteloos worden gereorganiseerd en aangevuld. Het enige criterium zijn de wensen en behoeften van de klant.
De in 2017 geïntroduceerde bulthaup b Solitaires zijn geschikt voor de totale leefruimte. De b Solitaire elementen bieden ruimte voor verandering maar voegen zich tegelijk prima als een vertrouwd onderdeel in de leefruimte. Als basis hebben ze een open, matzwart aluminium frame in drie afmetingen. Dit platform kan worden voorzien van verschillende bovenbladen en andere uitrustingen, waarmee nu en in de toekomst kan worden voldaan aan de wensen en behoeften van de klant.
De tafel is het centrum van het huiselijk leven en het hoofdbestanddeel van bulthaup b Solitaire. In lijn met het bulthaup b Solitaire concept rust de tafel op een frame van matzwart aluminium. Op de bijbehorende bank komen we dichter tot elkaar dan op stoelen. De massief houten tafel en bank werken bijzonder uitnodigend, mede dankzij de bijpassende bank bedekking en een zitschaal van natuurlijk gelooid leer.
Ontdek meer over de business values die ons leiden bij het ontwikkelen van keuken- en leefruimtesystemen.
Bestel gratis de boeken over de bulthaup keuken- en leefruimtesystemen, en het magazine ‘bulthaup culture’.